Publicat în carte, carti, citit, literatura, recenzie, Scriitori de azi şi de mâine

Primarul_din_Casterbridge-Thomas_Hardy-Univers_23057-1024x768

Autor: Thomas Hardy

Naționalitate: engleză

Titlu original: The Mayor of Casterbridge

An apariție: 1886

Nota mea: 4/5

Titlul original al romanului este The Mayor of Casterbridge şi este o carte scrisă de Thomas Hardy, scriitorul meu englez preferat. Am citit majoritatea romanelor lui şi păcat că nu a scris mai multe, le-aş fi citit pe toate! Acţiunea se rezumă astfel: Michael Henchard este un negustor care soseşte la un târg din Casterbridge şi, beat fiind, îşi vinde soţia (Susan) şi fiica (Elizabeth-Jane) unui marinar pentru nişte bani.

După mai mulţi ani, acest bărbat ajunge primarul Casterbridge-ului. Era cunoscut ca un om rău, dur şi neînduplecat. Are remuşcări pentru fapta petrecută cu mulţi ani în urmă. Are o relaţie compromiţătoare cu Lucetta, o tânără din altă localitate. Susan, fosta sa soţie, se întoarce în Casterbridge să îl caute pe Henchard, îl găseşte şi cei doi decid să se recăsătorească. Numai că ceea ce nu ştia Henchard este că fata cu care a venit Susan ascunde un secret și nu este cine își închipuie el.

Primarul este un om câinos, cu suflet plin de zgârcenie, dar care în toată cruzimea sa, aduce un plus de farmec acestei cărți. După descoperirea că Elizabeth-Jane nu este fiica lui, relaţiile dintre el şi fiica lui se răcesc. Îşi priveşte presupusa fiică cu alţi ochi. Lucrurile nu se schimbă nici după ce Susan moare.

Mi-a plăcut acest roman pentru că personajele își deapănă povestea simplu, într-un mod clasic, iar scriitorul oferă o analiză amănunțită a stărilor lor sufletești.

În finalul romanului, neașteptat pentru Henchard, un alt personaj îşi face apariţia, iar Henchard sfârșește cum se poate mai rău, nu înainte de a pune nişte condiţii stranii: ca nimeni să nu îşi amintească de el, să nu fie îngropat în pământ sfânt şi să nu i se pună flori pe mormânt.Probabil că a conștientizat într-un final că nu are nicio șansă să vadă raiul.

Este un roman trist, însă o adevărată poveste de viaţă. Vi-l recomand cu multă căldură și vă recomand să citiți și alte romane scrise de Thomas Hardy.

6 gânduri despre „Primarul din Casterbridge – Thomas Hardy

1. Thomas Hardy scrie romane siropoase ridicole. Chiar nu ai observat ca si in Jude the Obscure, dar si-n Tess… inventeaza o intamplare neverosimila cu personaje bune, dar cuprinse de un sentiment pe care nu-l pot controla si de aici porneste decaderea lor? Personajele din romanele lui Hardy nu sunt desprinse societatea victoriana, ci din imaginatia sa rautacioasa, tezista. Iar teza e simpla la Hardy. Societatea are o morala rigida si oamenii independenti psihic trebuie pedepsiti financiar si blamati moral pentru libertatea lor. Nu era chiar asa in societatea superconformista din Anglia lui Th. Hardy.

2. Ai citit și ” Iarna vrajbei noastre”, de John Steinbeck?
    Nu știu de ce mi-am adus aminte de cartea asta, probabil pentru că am citit o în aceeași perioadă în care am citit „Primarul din Casterbridge. Cert este că mi a plăcut enorm. 😊

Lasă un răspuns